ועדת מירון החלה בשליחת מכתבי האזהרה לגורמים שעשויים להיפגע ממסקנותיה

    אליהו גרין No Comments on ועדת מירון החלה בשליחת מכתבי האזהרה לגורמים שעשויים להיפגע ממסקנותיה

    בוועדה ציינו כי המכתבים נועדו להעניק למי שעלול להיפגע מעבודת הוועדה או ממסקנותיה הזדמנות להשמיע את דברו. "במתן זכות טיעון לאותם גורמים, יש גם כדי לסייע לוועדה להגיע לחקר האמת"

    צילום: פלאש 90
    17:03
    06.05.24
    אבי יעקב No Comments on הפתעה בפוניבז': מונה ר"מ חדש וצעיר משושלת מיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון הודיעה היום (שלישי) כי החלה בשליחת מכתבי האזהרה, על מנת לאפשר להם להיערך לכך מבחינה משפטית. בהמשך תפרסם הוועדה לציבור את שמות המעורבים אליהם נשלחו מכתבי האזהרה.

    בוועדה ציינו כי המכתבים נועדו להעניק למי שעלול להיפגע מעבודת הוועדה או ממסקנותיה הזדמנות להשמיע את דברו. "במתן זכות טיעון לאותם גורמים, יש גם כדי לסייע לוועדה להגיע לחקר האמת. יודגש, כי מדובר בשלב ביניים בלבד, ואין במשלוח הודעת אזהרה לאדם מסוים כדי לקבוע האם ומה יהיו המסקנות וההמלצות הסופיות בעניינו", נכתב בהודעה.

    כמו כן הודגש כי הודעות האזהרה ניתנות בהתאם למידע שנאסף על ידי הוועדה עד כה. על כן, ייתכן שבהמשך עבודת הוועדה יימצא שיש לכלול בהודעות נושאים שלא נכללו בהן בשלב זה, או שיעלה צורך במשלוח הודעות אזהרה לגורמים נוספים.

    "אנו מוצאים לציין כי לאתר קבר הרשב"י במירון בכלל, ולהילולה המתקיימת בו בל"ג בעומר בפרט, היסטוריה ארוכת שנים ובעלת היבטים שונים. במהלך עבודת הוועדה נחשפו בפנינו כשלים מרובים והתנהלות שאינה מניחה את הדעת מצד גורמים שעסקו בנושא לאורך השנים. מטעמי יעילות והתמקדות בעיקר, ועל מנת שנוכל להביא בפני הממשלה את מסקנותינו והמלצותינו בהקדם האפשרי, לא נידרש לכל מי שהייתה לו נגיעה לנושאים שנחקרו.

    "על מנת להכריע אם לשלוח הודעת אזהרה לגורם מסוים, בחנו את הכשלים שנתגלו לכאורה בתפקודו, את מידת חומרתם ואת מרכזיותם. כן הבאנו בחשבון את התפקיד שמילא אותו גורם באסון ואת שאלת בכירותו.

    "ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם. בנוסף, בכל הנוגע לנושאים בתפקידים ציבוריים בכירים, ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין. זאת, על מנת שנורמות אלה יעמדו לנגד עיניו של כל הנושא בתפקיד ציבורי. לצד זאת, סברנו כי נכון שנעסוק גם בגורמים נוספים, אשר בתפקודם היו, לכאורה, כשלים חמורים ובעלי נגיעה ישירה לאירוע.

    "בנוסף, מאותם טעמים של יעילות והתמקדות בעיקר, החלטנו לשלוח הודעות אזהרה רק למי ששימש בתפקיד רלוונטי בעת האסון. נבהיר בהקשר זה, כי על אף שזיהינו לא אחת כשלים מתמשכים, לא מצאנו בכך עילה המצדיקה להפחית מחלקם ומאחריותם של מי ששימשו, כאמור, בתפקיד רלוונטי בזמן האסון.

    "כדי להסיר כל ספק, אין משמעות הדברים כי מי שלא נשלחה לו הודעת אזהרה על ידי הוועדה אינו נושא באחריות. נזכיר כי ביחס לאסון נפתחו חקירות פליליות במשטרת ישראל ובמחלקה לחקירות שוטרים, אשר הושהו בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה. בנוסף, גופים אחרים, כגון אגף המשמעת במשטרת ישראל, גופי משמעת אחרים או גופים המסדירים ענפים מקצועיים, מוסמכים לבחון את עניינם של מעורבים שונים. אין בעבודת הוועדה כדי למנוע מהגופים הרלוונטיים לפעול, כל אחד בהתאם לסמכותו ולשיקול דעתו.

    "עוד נבהיר כי הכלול בהודעות האזהרה אינו ממצה את כלל הנושאים שאליהם נידרש בדוח הסופי של הוועדה. היבטים מערכתיים וכלליים הקשורים לנושאים שנבחנו, אשר אינם מיוחסים לאדם מסוים, ידונו במסגרת הדוח הסופי.

    "הודעת אזהרה מפורטת, בצירוף החלטה זו, נשלחה לכל מי שהחלטנו כך לגביו. הוועדה תעמיד עתה לרשות מי שהוחלט לשלוח לו הודעת אזהרה חומרי חקירה כמצוות החוק", נכתב בהחלטה.



    0 תגובות